JANGAN MENYESAL !!!


There was once a group of people who were walking through a valley of rocks until they heard a voice from the sky. The voice said "whoever picks up any rocks will regret it, and whoever doesn't pick up any rocks will also regret it". This left the group confused so some picked up rocks while others didn't. The next morning when the group woke up, those who picked up rocks found out that their rocks had transformed into diamonds. This left those who didn't pick up rocks deep in regret that they didn't have any diamonds, while those who did pick up rocks were also regretful that they didn't pick up more.

Moral of the story - we will all stand on the day of judgement in regret. Those that done nothing will be regretful while those who done some will regret they didn't do more. Race to Allah in good deeds my brothers and sisters before we return to him.

Pada suatu hari, terdapat sekumpulan manusia sedang berjalan menuruni lurah yang berbatu. Sedang melaluinya, mereka terdengar satu suara dari langit yang mengatakan bahawa “sesiapa yang mengambil batu ini akan menyesal dan sesiapa yang tidak mengambil batu ini juga akan menyesal”. Hal ini membuatkan mereka keliru, maka setengah daripada mereka mengambil batu tersebut dan setengah yang lain tidak mengambilnya. Keesokan harinya, apabila bangun dari tidur mereka yang mengambil batu mendapati batu tersebut telah bertukar menjadi berlian. Ini membuatkan mereka yang tidak mengambil batu berasa menyesal dan mereka yang mengambil batu itu juga berasa menyesal kerana tidak mengambil batu dengan lebih banyak. 





Pengajaran: Begitu jugalah yang akan terjadi di akhirat kelak semasa perhitungan dibuat, di mana semua manusia akan menyesal iaitu kepada golongan manusia yang tidak beribadah akan menyesal dan bagi mereka yang melakukan ibadah juga akan menyesal kerana ia tidak melakukan ibadah dengan lebih banyak semasa hidup di dunia. Marilah sama-sama kita taat pada perintah Allah dan lakukan kebaikan sebelum kita kembali kepada Allah Swt.

No comments

Powered by Blogger.