It's the WILL. Not the SKILL





Kata-kata di atas ni mengingatkan dora dengan bidalan orang Melayu“DIMANA ADA KEMAHUAN, DISITU ADA JALAN”..

So ia amat sesuai dengan apa yang dora nak cakap tentang IT’S THE WILL. NOT THE SKILL.Apa makna yang tersirat disebaliknya? 

Dalam kehidupan kita seharian selalu kita cakap atau dengar orang cakap
...Saya tak tahu ...saya tak reti buat...saya tak pernah buat...I have no idea how to do that
Bagi dora bila orang bercakap sedemikian bermakna memang dia tak nak buat. Dan orang begini selalu end up dengan kegagalan dalam apa jua dia lakukan. Sebab sikap utama dia adalah MALAS. Maaf lah aku cakap, tapi itulah rata-rata kebanyakan sikap org Melayu yang aku jumpa. Mungkin juga aku kurang berjumpa org cina dan India, so fokus lebih kepada orang Melayu. 
Orang yang ada WILL ni, dia akan sentiasa yakin dengan dirinya. Dia orang yakin boleh buat walapun belum pernah buat lagi. Dan ciri org begini juga selalunya dia tidak takut gagal. Mereka akan terus mencuba dan mencuba. Mereka akan buat kajian/study/mencari dan belajar untuk hasilkan sesuatu yang belum pernah dicuba bukan terus mengalah. Kalau terus mengalah sampai bila pun takkan MENANG, takkan BERJAYA, takkan ada pencapaian yang boleh dibanggakan dan berani buat sesuatu! .Jadi ayat IT’S THE WILL. NOT THE SKILL menyatakan bahawa, kalau kita nak buat sesuatu kita boleh buat dengan adanya KEMAHUAN..tak semestinya kita perlu ada kemahiran atau pengalaman yang banyak dan tinggi untuk memungkinkan kita buat benda tu. FAHAM KE FAHAM? Kalau tak faham lagi sila meninggalkan kebodohan itu..

No comments

Powered by Blogger.